پرونده الكترونيك سلامت چیست؟

پرونده الكترونيك سلامت يعني: پياده سازي سامانه اطلاعاتي به صورت كاملا يكپارچه كه قابليت كاربري و استفاده در طيف گسترده اي از مراكز بهداشتي و درماني را داشته باشد.

پرونده الكترونيك سلامت يعني: پياده سازي سامانه اطلاعاتي به صورت كاملا يكپارچه كه قابليت كاربري و استفاده در طيف گسترده اي از مراكز بهداشتي و درماني را داشته باشد.

پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی و مالی است که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند.

مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند: يكي از عمده‌ترين اهداف اجراي پرونده الكترونيك سلامت، توسعه و پياده سازي يك سامانه اطلاعاتي موثر، كارا و منطبق بر استانداردهاي خاص، اطلاعاتي، پويا و انعطاف پذير در راستاي مواجهه با نيازهاي جديد، و كاهش هزينه‌ها در همه ابعاد حوزه سلامت است.

تعريف مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت
مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت ، پرونده الكترونيك سلامت را چنين تعريف كرده است: پرونده الكترونيك سلامت، مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پيش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنيني و ماقبل آن) تا پس از مرگ است كه به‌صورت مداوم و با گذشت زمان به شكل الكترونيك ذخيره مي‌شود و درصورت نياز، بدون محدوديت مكاني يا زماني، تمام يا بخشي از آن در دسترس افراد مجاز (مانندپزشك معالج) قرار خواهد گرفت.

مزاياي پرونده سلامت الكترونيك
*سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت: پرونده سلامت الكترونيك، سبب افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران، بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت‌های سلامت مي‌شود.

*صرفه جویی در زمان :پرونده الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بي‌مورد، سبب صرفه جويي در زمان بیماران و پرسنل درماني و پزشكي، مي‌شود.

*کاهش خطاهای پزشکی و صرفه جويي در هزينه: پرونده الکترونیکی سلامت، باعث کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصاویر تشخیصی، کاهش آزمایش‌ها و نسخه‌های تکراری و بدنبال آن كاهش هزينه‌هاي درماني مي‌شود.

*موثر در درمان بیماران: بهبود نتایج درمان، افزایش مشارکت بیمار در مراقبت بيمار از خودش در منزل از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك است.

*سهولت انجام فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي: گفته مي‌شود كه پرونده سلامت الكترونيك، سهولت در انجام پژوهش‌های حوزه سلامت را هم سبب خواهد شد.

*مدیریت و نظارت: بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت، بهبود مدیریت بیماری‌های مسری،بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك است.

برخي مزايا و ويژگي‌هاي ديگر
از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك، ارائه خدمات نوين الكترونيكي به مردم و ايجاد ابزار مناسب براي مديران شبكه‌هاي بهداشتي و درماني، ايجاد بستر اطلاعاتي مناسب براي تجميع داده‌هاي خدمات و مراقبت‌هاي بهداشتي، نظارت بر كيفيت ارائه خدمات در حوزه بهداشت و نهايتا در حوزه درمان و ايجاد داشبوردهاي گزارشگيري در سطوح اعلام شده است.

‌ پرونده الكترونيك سلامت، دسترسي به داده‌ها و اطلاعات بيماران است. همين سهولت دسترسي خطر نقض حقوق بيمار در خصوص محرمانگي اطلاعات را افزايش مي‌دهد. پرونده سلامت الكترونيك، علاوه بر اينكه سبب کاهش هزینه و زمان می‌شود، فشارهای روانی بیماران را هم کاهش می‌دهد.

پرونده سلامت الكترونيك در كشورهاي ديگر
در برخي از کشورهای پیشرفته مانند آمريكا، كانادا و انگليس، هر فرد دارای یک پرونده الکترونیکی است که در این پرونده تمام سوابق پزشکی بیمار ذکر شده است. در اين كشورها، راه اندازي پرونده سلامت الكترونيك سبب شده تا بیماران براي تهيه دارو هم با مشكل مواجه نشوند و الکترونیکی، داروی خود را از خریداری کنند.

وقتي كسي پرونده الکترونیک سلامت دارد، دیگر نیاز نیست چند بار آزمایش دهد یا برای گرفتن آزمایش‌های خود به بیمارستان مراجعه كند چراکه جواب آزمایش یا عکس‌ها به صورت اسکن به پست الکترونیکی بیمار و پزشك فرد ارسال می‌شود.

براساس قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف به اجراي پرونده الكترونيك سلامت براي همه افراد جامعه شده است.

الكترونيكي كردن پرونده سلامت ايراني‌ها، علاوه بر اينكه نياز به زير ساخت‌هاي مخابراتي ، ارتباطاتي و اطلاعاتي دارد، نيازمند همكاري همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مراكزي است كه به نوعي با حوزه سلامت مرتبط هستند.

نویسنده
زهرا نصیری

زهرا نصیری

فارغ التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان علاقه مند به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و استفاده از IT در مراقبت سلامت

مطالب پیشنهادی
علم داده در حوزه سلامت چه کاربردهایی دارد؟؟

علم داده در حوزه سلامت چه کاربردهایی دارد؟؟

بازار سلامت در بسیاری از کشورهایی که دارای منابع طبیعی زیادی نیستند، بزرگترین بازار است. همچنین در کشورهایی مانند ایران که دارای منابع طبیعی بسیاری است، باز هم حجم بازار سلامت در کنار بازارهایی همچون معدن، نفت و فولاد قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در این بازار حائز اهمیت است، میزان داده‌ای است که در آن تولید می‌شود، به طوری که توسط موسسه Ponemon تخمین زده است 30% از داده‌های جهان در حوزه سلامت است.