کاربرد بازی های جدی در آموزش پزشکی

بازی های جدی به عنوان یک ابزار آموزشی اثر بخش، فرصت های عالی را برای بهبود کیفیت یادگیری فراگیران به ارمغان می آورند تا آنها با تجربه یادگیری در محیط های شبیه سازی شده از چالش های یادگیری در دنیای واقعی همچون هزینه زیاد، زمان بر بودن و عواقب جبران ناپذیر شکست در امان بمانند.

در مقاله ی قبلی به صورت اجمالی مفاهیم یادگیری الکترونیکی، گیمیفیکیشن و بازی های جدی را مورد بررسی قرار دادیم. (برای مشاهده مقاله کلیک کنید) اکنون به بررسی بازی های جدی در آموزش پزشکی می پردازیم. لطفا پس از مطالعه این مقاله نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امروزه از آنجایی که بازی های جدی به عنوان یک ابزار آموزشی اثر بخش، کمک شایانی به یادگیری فعال، تجربی و مساله محور می نماید لذا مورد توجه بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است. بازی های جدی هم چنین به عنوان یک ابزار آموزشی اثر بخش، فرصت های عالی را برای بهبود کیفیت یادگیری فراگیران به ارمغان می آورند تا آنها با تجربه یادگیری در محیط های شبیه سازی شده از چالش های یادگیری در دنیای واقعی همچون هزینه زیاد، زمان بر بودن و عواقب جبران ناپذیر شکست در امان بمانند.

در این روش آموزشی هم چنین از آنجایی که فراگیر فرصت یادگیری در یک محیط شبیه سازی را دارد، یادگیری او با تاکید بر جنبه سرگرمی بازی از سطح دانشی و فهمیدن فراتر رفته و رشد و توسعه شخص را در سطوح بالای شناختی ازجمله تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی در بر خواهد داشت.

محققان معتقدند بازیهای جدی در علوم پزشکی و مراقبت های بهداشتی می توانند باعث کاهش خطاهای پزشکی و شغلی شود. آنها معتقدند آموزش در برخی مشاغل مرتبط با بهداشت نباید محدود به طول دوره تحصیلی در دانشگاه ها شود و باید به صورت مداوم در طول دوره کاری افراد صورت پذیرد. فراگیران میتوانند یک عمل یا اقدام پزشکی را چندین بار بدون نگرانی انجام دهند تا به سطح تسلط برسند. به عنوان مثال ممکن است خیلی از عمل های جراحی را یک رزیدنت نتواند در طول دوره تحصیل به تنهایی انجام دهد. محققان دریافتند که دانشجویان جراحی و پزشکانی که از بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند بیش از سایر جراحان تمرکز لازم را در هنگام جراحی دارند. آنها معتقدند که افزایش انگیزه فراگیران و سوق دادن آنها به درگیری بیشتر با چالش ها از جمله اهداف مهم بازی های جدی محسوب می شود.

به کارگیری بازی های جدی در آموزش پزشکی مستلزم توجه به مقوله های اساسی هم چون مقوله های انسانی، آموزشی، مدیریتی و تکنولوژیکی است. استفاده از بازی های جدی در دراز مدت باعث کاهش هزینه ها می شود.

شرکت ها و موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی مختلفی در سراسر دنیا در حوزه های آموزش پزشکی و مراقبت های بهداشتی (پزشکی، پرستاری، کمک های اولیه، فوریت های پزشکی، فیزیوتراپی و توانبخشی، داروسازی، جراحی، دندانپزشکی، روانشناسی و ...) به تولید و ارائه بازی های جدی پرداخته اند. باتوجه به تعداد زیاد محصولات و شرکت های بازی سازی ما فقط به معرفی چند شرکت و چند نمونه از محصولات آنها برای آشنایی و درک بهتر بازی های جدی در آموزش پزشکی می پردازیم شما با جست و جو در اینترنت می توانید با انواع مختلف دیگر بازی های جدی در این حوزه آشنا شوید.

Breakaway game

شرکت Breakaway game بازی های جدی در حوزه های مختلفی تولید کرده است. بازی های جدی در حوزه آموزش پزشکی در سه پلتفرم vHealthCare ، Standard Patient Studio (SPS) و Vital Signs ارائه می شوند.

vHealthCare  یک پلتفرم شبیه سازی پزشکی سه بعدی است که برای برنامه های واقعیت مجازی مناسب است. vHealthCare محیطی را برای یادگیری معنی دار ، مبتنی بر تقاضا ، مبتنی بر کشف تخصص حیاتی مراقبت های بهداشتی در تنظیمات کنترل شده فراهم می کند که در آن کاربران می توانند مجموعه ای از مهارت ها ، از جمله تفکر انتقادی ، تصمیم گیری و تشخیص های افتراقی را تمرین و اصلاح کنند. فراگیران می توانند از یادگیری بالینی تجربی ، در هر زمان و هر مکان استفاده کنند.

Standard Patient Studio (SPS) مخزن بیماران استاندارد شده مجازی (VSP) است که در اختیار دانشجویان پزشکی ، رزیدنت ها ، آموزش مداوم پزشکی و مربیان پزشکی قرار دارد. VSP ها آواتارهای مجازی انسانی هستند که می توانید با آنها (از طریق تایپ یا گفتار) گفتگو کنید ، گفتگو کنند ، قصه بگویند و با یک سیستم بازخورد همراه باشند که به شما امکان می دهد عملکرد خود را بهبود ببخشید. VSP ها می توانند داستان های خود را برای شما تعریف کنند و می توانند به سوالات رایج پزشکی که در محیط کلینیک می پرسید پاسخ دهند.

 Vital Signs کاربر را در رسیدگی به چندین مورد همزمان آزمایش می کند. بازیکن را در موقعیت یک پزشک یا پرستار قرار می دهد که همزمان چند بیمار دارد. مشکلات ناشی از تمام بیماران مختلف را دستکاری کنید و حواس پرتی هایی را که مدام اتفاق می افتد برطرف کنید.

 Vital Signs ER شما را در نقش پزشک بخش اورژانس قرار می دهد و از بیماران بزرگسال و کودکان نیز مراقبت می کند.

 Vital Signs Nurse شما را به عنوان پرستار شیفت در طبقه Med / Surg قرار می دهد. 

 

Virtual Heroes

شرکت  Virtual Heroesدر پاسخ به شیوع  COVID-19 ، دو محصول خود را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده است.

Sedation & Airway : تمرین لوله گذاری راه هوایی در بیماران دارای نارسایی تنفسی در یک محیط سه بعدی برای متخصصان پزشکی.

 

Mission Biotech :  ماموریت بیوتکنولوژی در یک محیط سه بعدی مراحلی را که دانشمندان برای آزمایش ویروس کرونا استفاده می کنند (استخراج DNA و واکنش زنجیره ای پلیمراز) آموزش می دهد.

 

3D Serious Games and Simulations (By Designing Digitally, Inc. )

این شرکت توسعه دهنده آموزش مبتنی بر وب، بازی جدی و شبیه سازی است که برای شغل ها و موضوعات مختلف بازی های جدی تولید کرده است. ما در اینجا یک نمونه از بازی های جدی این شرکت را معرفی می کنیم.

Nurse training: trauma unit

شبیه سازی مراقبت های بهداشتی به دانشجویان پرستاری و افرادی که قصد دارند مهارت های پرستاری خود را تقویت کنند توانایی آزمایش دانش خود را در سناریوهای تروما در دنیای واقعی بدون خطر آسیب رساندن یا آسیب رساندن جدی به بیماران زندگی واقعی فراهم می کند. شبیه سازی مراقبت های بهداشتی مستقیماً به سیستم مدیریت یادگیری Moodle (LMS) متصل است که به هر دو استاد و فراگیر توانایی دیدن پیشرفت ، پیگیری رفتار کاربر و میزان موفقیت و همچنین ایجاد یک ساختار کامل دوره را می دهد تا فراگیران بتوانند از سبک تر به شرایط دشوارتر این اطلاعات، همچنین می تواند برای ردیابی پیشرفت کلی مورد استفاده قرار گیرد و داده های دقیق را برای مدیران برای ارزیابی فراهم می کند.

از آنجا که سناریوها در قالب مدولار ساخته شده اند ، به راحتی می توانند با محتوای جدید به روز شوند ، اگر به هدف لازم برای ماژول نرسند یا ماژول های اضافی برای گسترش سناریوهای احتمالی اضافه شوند ، حذف می شوند. این بسیار مهم است زیرا به مربیان این قدرت را می دهد تا اطمینان حاصل کنند که همه چیزهایی که کاربر در حال ارزیابی است از آخرین فن آوری و بهترین روش ها برخوردار است. در این بازی فقط سناریوهایی وجود دارند که استاد آنها را وارد سیستم کرده و قصد آموزش و ارزیابی آنها را دارد.

 

 

 

منابع:

مقاله ی بازی های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی

وبسایت شرکت Breakaway game

وبسایت شرکت Virtual Heroes

وبسایت شرکت 3D Serious Games and Simulations

نویسنده
نرگس پارسا

نرگس پارسا

فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات سلامت و علاقه مند به حوزه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و سلامت الکترونیک

مطالب پیشنهادی
کاربرد اینترنت اشیا در حوزه ی سلامت

کاربرد اینترنت اشیا در حوزه ی سلامت

امروزه علم پزشکی با سرعت بالایی در حال پیشرفت بوده و ارایه ی خدمات بهداشتی با تغییرات زیادی مواجه است. به نظر می رسد بهترین راه برای همگام شدن با این پیشرفت ها و تغییرات، استفاده از فن آوری باشد. یکی از فن آوری های با پتانسیل بالا اینترنت اشیا است. استفاده از فن آوری اینترنت اشیا در یک بیمارستان یعنی هوشمند سازی آن. یک بیمارستان هوشمند می تواند به وسیله ی یک زیر ساخت، تمام داده های مورد نیاز را جمع آوری و مدیریت کرده و در یک پایگاه داده ذخیره کند.