برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل کشف ویروس هپاتیت سی (HCV) از آن دو دانشمند آمریکایی و یک محقق برجسته آمریکایی- بریتانیایی به نام‌های هاروی آلتر، چارلز رایس و مایکل هوتون شد.

آکادمی نوبل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از کشف ویروس هپاتیت سی(C) توسط این سه دانشمند، ویروس‌های هپاتیت A و B پیشتر شناسایی شده بود ولی دلیل اکثر موارد انتقال هپاتیت از طریق خون بدون توضیح باقی مانده بود، لذا کشف ویروس هپاتیت C راز انتقال بخشی از بیماری هپاتیت مزمن را فاش کرد و با فراهم کردن امکان انجام آزمایش‌های خون و شرایط لازم برای ساخت داروهای جدید، تاکنون جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است.

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که افزون بر ایجاد التهاب کبدی می‌تواند موجب بروز آسیب جدی کبدی از جمله سیروس(زخم) و سرطان شود.

هاروی آلتر در سال ۱۹۳۵ در نیویورک به دنیا آمده و پس از کسب مدرک دکترای پزشکی خود از مدرسه طب روچستر، تحقیقات خود را در مراکز مختلف آغاز کرده است. مایکل هوتون نیز متولد بریتانیاست و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کینگز کالج لندن در سال ۱۹۷۷، جذب مراکز تحقیقاتی ایالات متحده شده است. چارلز رایس نیز در سال ۱۹۵۲ به دنیا آمده و دکترای خود را در سال ۱۹۸۱ از موسسه فناوری کالیفرنیا اخذ کرده است. او از سال ۲۰۰۱ تاکنون در مرکز مطالعات هپاتیت سی دانشگاه راکفلر مشغول به کار بوده است.

آکادمی نوبل سال گذشته نیز جایزه نوبل پزشکی را به گرگ سامانزا و ویلیام کیلن از ایالات متحده و پیتر راتکلیف از بریتانیا به دلیل پژوهش‌های کارآمد آنها دربارۀ چگونگی درک سلول‌ها از میزان اکسیژن در دسترس و چگونگی سازگاری خود با آن، اعطا کرده بود.

اهدای جایزه نوبل پزشکی به مثابه آغاز فصل نوبل در سال ۲۰۲۰ است. البته جایزه نوبل پزشکی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان می‌تواند بیش از سال‌های گذشته مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد ولی با توجه به این که بررسی نتیجه‌بخش بودن تحقیقات برنده جایزه نوبل پزشکی به سال‌ها زمان نیاز دارد، انتظار عمومی برای اهدای جایزه ۲۰۲۰ به پژوهشگری که تحقیقات او به طور مستقیم با ویروس کرونا در ارتباط می‌بود، چندان با ساز و کار آکادمی نوبل سازگار نیست.

برندگان جایزه نوبل فیزیک و شیمی سال ۲۰۲۰ نیز به ترتیب روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اعلام خواهد شد. همچنین جوایز نوبل ادبیات و صلح که به طور سنتی بیش از سایر جوایز نوبل مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد، روزهای پنجشنبه و جمعه برندگان خود را خواهند شناخت. پایان بخش فصل نوبل در سال ۲۰۲۰ نیز اهدای جایزه نوبل اقتصادی در روز دوشنبه، ۱۲ اکتبر خواهد بود.

منبع:euronews

نویسنده
مطالب پیشنهادی