نسخه الکترونیک " نباید " شتابزده اجرا شود

برخی از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که باید از شتاب زدگی برای اجرای نسخه الکترونیک، پرهیز شود و در این مسیر، بسترسازی مناسب صورت بگیرد.

 

سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در طی چند سال اخیر، تلاش زیادی برای به ثمر رساندن نسخه الکترونیک انجام داده اند. در عین حال، برخی از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که در این مسیر باید از شتاب زدگی پرهیز شود. یعنی تا وقتی بستر کامل و علمی برای اجرای نسخه الکترونیک فراهم نشود، اصرار نداشته باشیم که حتما این نسخه را با سرعت و به صورت ناقص اجرا کنیم.

قشلاقی با انتقاد از بیمه های درمانی، تاکید می کند: «با توجه به ورشکستگی بیمه های درمانی، افزایش امید به زندگی و افزایش هزینه های نظام سلامت، فشار مالی زیادی به بیمه های درمانی وارد می شود. الان در برخی صندوق های بیمه، نسبت تعداد بیمه پردازان به نسبت تعداد مستمری بگیران به حدود دو و چهار دهم رسیده است، در حالی که این نسبت باید حداقل عدد پنج باشد. با این وجود منطق حکم می کند سازمانی که پول کافی ندارد، نظم و انضباط بیشتری در پرداخت ها داشته باشد و بیشتر حواسش به منابع و مصارف باشد، اما در عمل می بینیم که خیلی از بیمه های درمانی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک، رغبت جدی ندارند. بخصوص در بخش خصوصی، این موضوع به شکل حادتری وجود دارد.» او به شیوه آموزش دانشگاه ها نیز گریزی می زند و می گوید: «متاسفانه در دانشگاه های علوم پزشکی، موارد مهمی چون نحوه نسخه نویسی الکترونیک یا نحوه برخورد اصولی با بیمار را آموزش نمی دهند، اما در عوض گاهی درمان برخی بیماری های پیچیده را آموزش می دهند که شایع نیست، بیماری هایی که شاید پزشک تا پایان عمر کاری اش هم با آن سر و کار نداشته باشد. به نظرم حداقل چهار واحد آموزشی برای دانشجویان پزشکی عمومی و دو واحد آموزشی برای دانشجویان پاراکلینیک باید در کوریکولوم آموزشی گنجانده شود تا آنها با مفاهیم نسخه نویسی الکترونیک آشنا شوند.»

بسترها و پیش نیازهای اجرای کامل نسخه الکترونیک 

اجرای کامل نسخه الکترونیک به بسترها و پیش نیازهای جدی نیاز دارد که برخی از این بسترها همچنان در کشور ما فراهم نیست. مرتضی حیدری، کارشناس نظام سلامت و عضو هیات انتظامی تجدیدنظر سازمان نظام پزشکی ایران نیز به برخی از پیش نیازهای اجرای نسخه الکترونیک درا یرانا شاره می کند وبه سپید می گوید: «برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک، برخی تجهیزات فنی در حوزه IT  باید فراهم  باشد که این مسائل قابل حل است. مثلا ابزارهای الکترونیکی باید وجود داشته باشد که بر اساس آن، پزشک بتواند داروها را انتخاب کند، نسخه الکترونیک را به داروخانه ارسال کند و برای داروخانه ها نیز این نسخه الکترونیک، قابل مشاهده باشد.

 

این زیرساخت های فنی قابل دستیابی است، اما برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک، یک سری نکات حقوقی و فنی پزشکی وجود دارد که این نکات هم باید دیده شود.» او ادامه می دهد: «این نکات فنی پزشکی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک، شامل موارد متعددی است. مثلا اول اینکه باید مشخص شود پزشکی که نسخه الکترونیک می نویسد، اصلا صلاحیت دارد یا خیر؟ آیا پزشک، داروها را درست انتخاب کرده است؟ بعد از رفع این دغدغه ها، نسخه پیچی باید طبق قانون به تایید مسئول فنی داروخانه نیز برسد. همچنین طبق مقررات سازمان غذا و دارو، مهر مسئول فنی باید روی نسخه ها باشد. حال در صورت الکترونیکی شدن نسخه ها باید دید که این نکات فنی پزشکی، چطور دیده شده است. نکته دیگر اینکه پزشک داروساز که مسئول فنی داروخانه است، حتما باید شرح استفاده از داروها و عوارض جانبی آن را برای بیمار یا دریافت کننده نسخه، توضیح دهد. باید ببینیم که برای حل این مسائل، چه راه حل هایی پیش بینی شده است. البته همه این مسائل فنی پزشکی نیز قابل حل است.»

 در شرایطی که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است که امسال بیش 50 درصد از فرآیند اجرای نسخه الکترونیک در ایران را محقق خواهد ساخت، در عین حال برخی از کارشناسان تاکید دارند که برای اجرای علمی و اصولی نسخه الکترونیک باید پیش نیازها، ابزارها و ضرورت های اجرای نسخه الکترونیک نیز در نظر گرفته شود تا نسخه الکترونیک بتواند در بهترین شکل خود، بهره وری در نظام سلامت را افزایش دهد.

 

منبع:روزنامه سپید

 

 

نویسنده
زهرا نصیری

زهرا نصیری

فارغ التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان علاقه مند به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و استفاده از IT در مراقبت سلامت

مطالب پیشنهادی
گذرنامه های الکترونیکی سلامت و واکسن در راه است؟

گذرنامه های الکترونیکی سلامت و واکسن در راه است؟

گذرنامه واکسن که به عنوان گذرنامه سلامت دیجیتال نیز شناخته می شود، مستندات الکترونیکی است که نشان می دهد فرد در برابر ویروس ( در اینجا COVID-19 ) واکسینه شده است یا خیر. برخی از نسخه ها امکان مشاهده نتایج منفی آزمایشات و همچنین آنتی بادی های فرد پس از بهبودی از بیماری را نیز می دهند.