گذرنامه های الکترونیکی سلامت و واکسن در راه است؟

گذرنامه واکسن که به عنوان گذرنامه سلامت دیجیتال نیز شناخته می شود، مستندات الکترونیکی است که نشان می دهد فرد در برابر ویروس ( در اینجا COVID-19 ) واکسینه شده است یا خیر. برخی از نسخه ها امکان مشاهده نتایج منفی آزمایشات و همچنین آنتی بادی های فرد پس از بهبودی از بیماری را نیز می دهند.

گذرنامه واکسن که به عنوان گذرنامه سلامت دیجیتال نیز شناخته می شود، مستندات الکترونیکی است که نشان می دهد فرد در برابر ویروس ( در اینجا COVID-19 ) واکسینه شده است یا خیر. برخی از نسخه ها امکان مشاهده نتایج منفی آزمایشات و همچنین آنتی بادی های فرد پس از بهبودی از بیماری را نیز می دهند.

مسافران برنامه مخصوص را بر روی تلفن هوشمند خود نصب می کنند و یا به عنوان بخشی از کیف پول دیجیتال خود به ارائه دهنده خدمات مسافرتی خود متصل می شوند و برنامه سفر خود را بارگذاری می کنند. برنامه راهنمایی می کند که چه تاییدیه هایی برای سفر نیاز دارند. پس از بارگذاری مستندات مربوط به واکسیناسیون و جواب منفی آزمایش از مراکز آزمایشگاهی مجاز، برنامه یک کد QR تولید می کند که می تواند دقیقاً مانند کارت پرواز دیجیتال اسکن شود ، تأیید می کند مشتری شرایط مورد نیاز را برآورده کرده است. مسافرانی که تلفن های هوشمند ندارند می توانند کدهای تأیید را چاپ کنند.

چنین اسنادی بی سابقه نیست. برای دهه ها، مردم هنگام مسافرت به یکسری از کشورها مجبور به نشان دادن گواهی بین المللی واکسیناسیون یا پروفیلاکسی (کارت زرد رنگ) علیه بیماری هایی مانند وبا، تب زرد، سرخجه و سل بودند. یا برای مثال والدین دارای فرزند مدرسه ای باید ثابت کنند که بچه هایشان واکسینه شده اند. با این حال این اولین باری است که این مورد به صورت الکترونیکی طراحی شده است. برآوردها حاکی از آن است که پاسپورت کووید-۱۹ نه تنها برای سفرهای بین‌المللی بلکه برای شرکت در کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و اجتماعات بزرگ نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کشورهای زیادی در سراسر دنیا در حال استفاده و آزمایش پاسپورت های سلامت هستند. اتحادیه اروپا اخیرا گواهی سبز دیجیتال برای تسهیل حرکت آزادانه ایمن شهروندان در دخل اتحادیه اروپا طی همه همه گیری بیماری کووید-۱۹ را پیشنهاد داده است که یک اثبات دیجیتالی است که فرد واکسینه شده، نتیجه آزمایشش منفی است یا از بیماری کرونا بهبود یافته است.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( IATA ) که نمایندگی 290 شرکت هواپیمایی در سراسر جهان را دارد در حال تهیه مراحل نهایی پاسپورت دیجیتالی واکسن Travel Pass برای مسافران است. این سند دیجیتال سلامت با عنوان پاسپورت سفر یاتا روشی به منظور نشان دادن وضعیت واکسیناسیون و نتایج آزمایشات کرونا است که در شرکت های هواپیمایی و مناطق مرزی به اشتراک گذاشته خواهد شد. شرکت چند ملیتی IBM ، شرکت Common (شرکت کامان با همکاری مجمع جهانی اقتصاد) و اتاق بازرگانی بین المللی نیز هر کدام به صورت مجزا به ترتیب گذرنامه هایی با نام های IBM Digital Health Pass ،Common Pass و ICC AOKPass را برای مسافران طراحی کرده اند. گذرنامه Digital Health Pass می تواند از چندین نوع داده از جمله بررسی دما، اعلان های قرار گرفتن در معرض ویروس، نتایج آزمایش و وضعیت واکسن استفاده کند.

این گذرنامه ها از فناوری بلاکچین استفاده می کنند. این مزایایی دارد زیرا هیچ پایگاه داده مرکزی وجود ندارد که بتواند برای دسترسی به اطلاعات شخصی هک شود و همچنین به این معنی است که ارائه دهندگان برنامه، داده های شخصی و پزشکی افراد را جمع آوری نمی کنند.

گذرنامه های سلامت دیجیتال دیگر: VeriFLY ، V-Health Passport ، Mvine-iProov ، CCL Linux ، Health Pass by Clear ، Coloured-coded QR Health Pass ، COVID Passport ، SimplyGO ،  Immuniteeو ...

شرکت های هواپیمایی اماراتی Emirates و Etihad Airways برنامه IATA Travel Pass را به طور آزمایشی در پروازهای خود ارائه می دهند. این برنامه به مسافران این امکان را می‌دهد که به اطلاعات دقیق شرایط سفر به مقاصد مختلف و مراکز آزمایشگاهی موردتایید آن‌ها دسترسی داشته باشند و به‌راحتی برای انجام آزمایش در این مراکز ثبت‌نام کرده و نتایج آزمایش و گواهی واکسینایون خود را به‌طور آنلاین دریافت کنند. «یاتا تراول پس»، امکان جریان ایمن اطلاعات مسافران میان همه‌ی ذی‌نفعان سفر اعم از آزمایشگاه‌ها، مقامات دولتی و شرکت‌های هواپیمایی را فراهم می‌سازد. «یاتا تراول پس»، به دولت امارات و شرکت‌های هواپیمایی اطمینان می‌دهند که شرایط انجام آزمایش کرونا یا واکسیناسیون آن‌ها پیش از سفر، دقیقاً مطابق قوانین امارات صورت گرفته است. «یاتا تراول پس»، هر چهار بخش اصلی این برنامه یعنی ثبت‌نام برای آزمایشگاه‌ها و ورود به سیستم‌های نظارتی، دسترسی به اطلاعات مراکز آزمایشگاهی، صدور گواهینامه‌ی تایید انجام آزمایش و واکسن کرونا و ایجاد هویت دیجیتالی و در نهایت اشتراک‌گذاری نتایج آزمایشات با مراکز مربوطه را شامل خواهد شد.

کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلستان در حال برنامه ریزی های گسترده برای هر چه ممکن تر کردن صدور پاسپورت سلامت هستند و بسیاری از شهرها و کشورهای توریست پذیر مانند ساردینیا، ایسکیا، بالئاری و کاپری نیز از نقاطی هستند که پاسپورت دیجیتالی سلامت که جواب کوید ۱۹ مسافر را منفی نشان دهد را می پذیرند.

شرکت های هواپیمایی کانتاس (شرکت هواپیمایی ملی استرالیا)، جت بلو، یونایتد ایرلاین، ویرجین آتلانتیک و تعدادی از شرکت های هواپیمایی اروپا در حال آزمایش گذرنامه های سلامت هستند. یونایتد Common Pass را در پرواز بین لندن و نیویورک آزمایش کرده است. هم چنین در گروه مشاوره IATA Travel Pass نیز عضویت دارد. دانمارک و سوئد در حال ساخت گذرنامه های واکسن دیجیتالی خود هستند.

اسرائیل ، که 39 درصد از جمعیت خود را با موفقیت واکسینه کرده است ، قبلاً برنامه مشابهی به نام "گذر سبز" را اجرا کرده است که به افراد واکسینه شده امکان دسترسی به سالن های ورزشی ، کنسرت ها و رستوران ها را می دهد.

هواپیمایی بریتیش ایرویز Common Pass را به همراه سایر گروه های آژانس مسافرتی آزمایش می کند. خطوط هوایی آمریکا برنامه VerFLY و Common Pass را برای مسافرانی که به ایالات متحده پرواز می کنند در دسترس قرار داده است. از 4 فوریه بریتیش ایرویز برنامه VeriFLY را برای مسافرانی که از لندن به ایالات متحده پرواز می کنند آزمایش می کند.گذرنامه سلامت Health Pass by Clear در فرودگاه بین المللی لس آنجلس استفاده می شود.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی Carbon Health یک کارت واکسن دیجیتال سازگار با HIPAA به نام Health Pass معرفی کرد. این کارت اطلاعات مربوط به دوز واکسیناسیون ، زمان ارائه واکسن ، محل واکسیناسیون و نوع واکسن و تعداد زیادی را با مهر زمان نشان می دهد. کد QR به شما امکان می دهد عبور را از طریق تلفن همراه اسکن کنند.

خطوط هایی سنگاپور در حال آزمایش IATA Travel Pass است. چین، کره جنوبی و ژاپن نیز درحال آزمایش و استفاده از پاسپورت های سلامت هستند. سیستم سلامت کیو‌آر رنگی (colour-coded QR health system) کشور چین، مشخص می‌کند که فرد موردنظر دارای ریسک مسری‌بودن است یا خیر. پاسپورت‌های سلامت نیز با کارکردی مشابه با همین سیستم، قرار است از داده‌های آزمایش آنتی‌بادی کووید ۱۹ استفاده کنند تا نشان دهند که آیا این فرد اخیرا به ویروس مبتلا بوده است یا خیر.

نام های بزرگی در صنعت و مراقبت های بهداشتی از جمله کلینیک Mayo ، Cigna's Evernorth و Microsoft در حال ایجاد یک پاسپورت واکسیناسیون دیجیتال COVID-19 هستند. این ائتلاف در حال توسعه یک مدل استاندارد برای سازمانهایی است که واکسن COVID-19 را اجرا می کنند تا گواهی نامه ها را در یک قالب دیجیتالی قابل دسترسی ، قابل همکاری ، در دسترس قرار دهد. سابقه دیجیتال قابل اعتماد ، قابل پیگیری ، قابل تأیید و قابل شناسایی جهانی از واکسیناسیون به سرعت در سراسر جهان مورد نیاز است تا افراد بتوانند با خیال راحت به کار ، مدرسه ، رویدادها و سفر برگردند. تلاش برای استفاده از استانداردهای موجود در برنامه های بهداشت دیجیتال مانند مشخصات کارتهای سلامت SMART که به HL7 FHIR (منابع تعامل سریع بهداشت و درمان) پیوست ، متمرکز خواهد شد.

در این میان، یک شرکت فناوری‌محوری به‌نام «سیتا» (SITA) که در زمینه فناوری اطلاعات و پردازش داده‌ها فعالیت می‌کند، طرح جدیدی  به نام “Health Protect” راه‌انداز کرده است که در آن می‌توان گذرنامه‌ های مختلف و تحت تایید شرکت‌های هواپیمایی گوناگون را با یکدیگر ادغام کرده و تمام اطلاعات مربوط به سابقه واکسیناسیون، آزمایشات انجام شده کووید-۱۹ و سایر داده‌های مربوط به بهداشت و سلامت مسافران، صرف‌نظر از این‌که در کدام نوع از گذرنامه ‌های دیجیتالی ثبت شده باشد تحت این طرح جدید قابل بررسی هستند.

اکنون با ادعای شرکت تکنولوژی‌محور «سیتا» مبنی بر امکان ادغام تمام اطلاعات این گذرنامه‌ها با یکدیگر، نه‌تنها شرکت‌های هواپیمایی بلکه دولت‌ها و کشورهای مختلف نیز از این طرح استقبال کرده و احتمال می‌رود اجرای این طرح را به‌عنوان گزینه‌ای برای تصویب قانون الزام ارائه گذرنامه‌ های سلامت کووید-۱۹ جهت بازگشایی مرزها و تسهیل روند پذیرش مسافران بین‌المللی در نظر بگیرند.

کانتاس» (Qantas) شرکت هواپیمایی ملی استرالیا» به‌عنوان اولین شرکت هواپیمایی از طرح «سیتا» استقبال کرده است. این شرکت هواپیمایی پس از اعلام موفقیت‌آمیز بودن این طرح آزمایشی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعداد پروازهای خود به مقاصد بین‌المللی را با ادامه اجرای این طرح افزایش خواهد داد

دولت «امارات متحده عربی» نیز طرح “Health Protect” را به‌صورت آزمایشی برای گذرنامه‌ های دیجیتال کووید-۱۹ «سیمپلی گو» که توسط مسافران بین‌المللی مسیر «آلمان» و «استونی» در فرودگاه‌های امارات ارائه می‌شود، به‌صورت آزمایشی اجرا کرده است. علاوه‌بر این دو مورد، فرودگاه «مالپنسا» در «میلان» نیز اعلام داشته است که به‌زودی مرحله آزمایشی طرح “Health Protect” را در این فرودگاه اجرا خواهد کرد.

از سویی دیگر، درخصوص موضع‌گیری برخی دولت‌ها نسبت به استفاده از گذرنامه ‌های دیجیتالی کووید-۱۹ باید به دو کشور پیشگام زیر اشاره کرد:

۱. کشور «پاناما» که طی قرداد همکاری با شرکت هواپیمایی ملی خود، کوپا (Coopa) از ماه مارچ سال جاری میلادی (اسفندماه ۱۳۹۹)، ارائه گذرنامه دیجیتالی یاتا، با نام «یاتا تراول پس» را به‌عنوان الزام جدید پذیرش مسافران بین‌المللی اعلام کرده است.

۲. کشور کوچک آروبا (Aruba)، که به‌عنوان اولین دولت در جهان به‌صورت رسمی از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذرماه ۱۳۹۹)، ارائه گذرنامه ‌های دیجیتال کووید-۱۹ «کامان پس» را جهت پذیرش مسافران بین‌المللی، الزامی اعلام کرده است. همچنین این دولت تنها اطلاعات ثبت شده در پلتفرم محلی خود با نام «برنامه سلامت آروبا» (Aruba Health Program) توسط گذرنامه‌ های «کامان پس» را به‌عنوان اطلاعات معتبر مسافران «پساکرونا» قابل قبول اعلام کرده است و کلیه مسافران این کشور باید پیش از سفرشان اپلیکیشن مربوطه را نصب و نسبت به دریافت گذرنامه «کامان پس» اقدام کنند.

شرکت «سیتا» اعلام کرده است که می‌تواند با استفاده از سیستم‌ پردازش اطلاعات مسافران بیش از ۶۰۰ شرکت هواپیمایی در جهان که به آن دسترسی دارد، اطلاعات این گذرنامه ‌های دیجیتال را با یکدیگر ادغام کرده و شکاف میان شرکت‌های ارائه‌دهنده پاسپورت واکسن‌ها و روند پذیرش مسافران بین‌المللی در فرودگاه‌ها و مرزها را از میان ببرد.

جرمی اسپرینگال ، معاون مدیریت مرزی شرکت «سیتا»، در این خصوص می‌گوید: "چالش اصلی که شرکت‌های هواپیمایی برای استفاده از گذرنامه‌ های سلامت کووید-۱۹ با آن روبه‌رو هستند، تنوع این گذرنامه‌ها و روند پذیرش مسافران بین‌المللی دارای این مدرک است. علاوه‌بر این، دولت‌ها و کشورهای مختلف برای پذیرش مسافران نیاز به اعتبارسنجی این گذرنامه‌ها دارند و در بهترین حالت زمانی می‌توان با اطمینان مرزهای خود را بازگشایی کنند که حتی پیش از ورود مسافر از سوابق واکسیناسیون و آزمایشا‌های انجام شده آن‌ها باخبر باشند."

وی پس از این مورد به چالش دیگری که دولت‌ها با گذرنامه‌ های سلامتی روبه‌رو هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: "تصور کنید کشورهایی که قصد دارند با روش‌های مطمئن و ایمن مانند استفاده از این گذرنامه‌ها، مرزهای خود را بازگشایی کنند، احتمالا با صف طویلی از مسافران بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد که هرکدام ممکن است نوعی از گذرنامه‌ های دیجیتال کووید-۱۹ را داشته باشند، که هرکدام باید به‌صورت جداگانه اعتبارسنجی و بررسی شود، این مورد باعث به‌هدر رفتن وقت و هزینه بسیار زیادی در فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان‌های کنترل مرزی خواهد شد که مشکلات بزرگی به‌همراه دارد. از سویی دیگر تصور کنید، یک شرکت هواپیمایی بخواهد از ۱۰ طرح مختلف گذرنامه دیجیتال استفاده کند، چطور می‌تواند اطلاعات تمام آن‌ها را به یکدیگر مرتبط ساخته و تحت یک طرح واحد، اعتبار تمام این گذرنامه‌ها را بررسی کند؟"

 

مسائل امنیتی و حریم خصوصی:

نگرانی در مورد امنیت و داده های شخصی ممکن است باعث شود مصرف کنندگان نسبت به داده های جسمی خود تمایل کمتری برای استفاده از مجوزهای سلامت دیجیتال داشته باشند. مانند هر برنامه دیگری که سوابق بهداشتی را ذخیره می کند ، نگرانی درباره حریم خصوصی و تقلب نیز وجود خواهد داشت.

جذابیت سیستم های اعتبار سنجی دیجیتال -که مبتنی بر بلاکچین است - این است که آنها ضد دستکاری هستند و بنابراین نمی توانند جعل شوند. اسناد پزشکی که به طور خصوصی و ایمن در برنامه ذخیره شده است ، فقط برای کاربران قابل دسترسی است و به آنها این تصمیم را می دهد که چه کسی سوابق پزشکی خود را با چه کسی به اشتراک بگذارد. مسافران کنترل کامل اطلاعات خود را دارند. هیچ پایگاه داده مرکزی وجود ندارد و کسی قادر به هک آن نیست. مسافران مالک داده های خود هستند و آنها را با خطوط هوایی به اشتراک می گذارد. به عنوان مثال ICC AOKPassو IATA TravelPass از فناوری بلاکچین استفاده می کنند.  VeriFLY از احراز هویت بیومتریک استفاده می کند.

فناوری VCode که در گذرنامه دیجیتال V-Health Passport نصب شده است ، بالاترین سطح امنیت داده را تضمین می کند زیرا کد حتی در صورت چاپ یا عکسبرداری و قرار دادن بر روی گذرنامه V-Health امکان کپی ندارد. VCode فقط هنگام کار با یک سیستم تماس و پاسخ بین کد و بستر وب فعال است که موقعیت دقیق کد ، شناسه کاربر ، تاریخ و زمان و همچنین سایر داده های مورد نیاز را تأیید می کند. کلیه اطلاعات شخصی در “یک چارچوب سازگار با GDPR سازگار” ارائه می کند که به مسافر امکان کنترل اطلاعات با چه کسی و چه زمانی را می دهد.

گرونر ، مدیر اجرایی ID2020 ، سازمانی که طرفدار شناسنامه های دیجیتالی است؛ بیان کرد شرکت های بخش های فناوری ، بهداشت و سفر با هم متحد شده و Good Health Pass Colectory را ایجاد کرده اند تا "نقشه ای برای سیستم های دیجیتال عبور از سلامت دیجیتال" ایجاد کنند.

 این سازمان ها شامل شرکت فناوری بهداشت Lumeic ، IBM ، International Airport Council ، بنیاد پروژه Commons، COVID-19 Credentials initiative ، Evernym ، Hyperledger ، اتاق بازرگانی بین المللی ، Mastercard و ID2020 Alliance ، یک همکاری جهانی است که بر روی هویت های دیجیتال متمرکز است.

مشارکت Good Health Pass چهار مورد اصلی را ذکر کرده است که سیستم های معتبر بهداشت دیجیتال باید آنها را برآورده کنند. اولاً ، طبق گفته سازمان ، گذرگاههای سلامت دیجیتال باید ایمن باشند و از طریق طراحی حریم خصوصی را در خود جای دهند. راه حل ها همچنین باید یکپارچه در فرآیندهای آزمایش و سفر ادغام شوند تا تجربه را برای افراد و شرکت های هواپیمایی ساده کنند. این سازمان ها گفتند که این راه حل ها همچنین باید در آن سوی مرزها و سایر صنایع کار کنند. کارت سلامت دیجیتال باید در فرودگاه ها ، خطوط هوایی ، بنادر و مرزهای جهان کار کند و مطابق با مقررات بین المللی و محلی باشد. تلاش های این همکاری "الگوی بزرگتری در حریم خصوصی افراد و مالکیت داده ها را که بیشتر از سفر تأثیر می گذارد" تسریع می کند.

گروه فناوری اطلاعات سلامت در نامه ای، از دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی (HHS)  خواستار تدوین استانداردهایی برای اطمینان از تصویب "گذرنامه واکسن" است. این گروه می گوید که برای اطمینان از اعتماد عمومی ، باید استانداردهای فنی رسمی تری برای کارت های واکسن دیجیتال وجود داشته باشد. اتحادیه نوآوری بهداشت (HIA) ، گروهی متشکل از بیماران ، ارائه دهندگان ، کارفرمایان ، بیمه ها و استارت آپ های فنی ، از دولت بایدن می خواهد تا راهنمایی های بیشتری برای توسعه دهندگان کارت واکسن دیجیتال ارائه دهد.

جوئل وایت ، مدیر اجرایی HIA ، در این نامه گفت: "به زبان ساده ، کارت های واکسن دیجیتال مورد اعتماد نخواهند بود اگر استانداردهای مختلف و داده های سوال برانگیز قابلیت اطمینان آنها را نشان دهد."

در نامه ای به جف زینتس ، هماهنگ کننده تیم پاسخ COVID-19 دولت بایدن ، دبیر دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی (HHS) ، خاویر بکرا و میکی تریپاتی ، رئیس دفتر هماهنگ کننده ملی بهداشت IT (ONC) ، بهداشت گروه IT گفت: ایجاد استاندارد برای کارتهای واکسن برای جلوگیری از ایجاد مشکل در فضاهای عمومی مانند مراکز حمل و نقل هنگامی که مقامات به طور بالقوه می توانند اعتبار داده را زیر سوال ببرند و ورود را محدود کنند ، مهم خواهد بود.

در این نامه چندین زمینه که در آنها صنعت مراقبت های بهداشتی نیاز به راهنمایی فدرال در مورد کارت های واکسن دیجیتال دارد ، بیان شده است. این برنامه ها شامل قابلیت همکاری امن کارت های واکسن دیجیتال در بین نرم افزار و مکان های جغرافیایی است. وایت نوشت که قابلیت همکاری برای مسافرت افراد و کارفرمایان دارای دفاتر در چندین ایالت مهم خواهد بود. وی همچنین خواستار قوانینی در مورد نحوه نگهداری دیجیتالی کارتهای واکسن شد. زمینه های دیگری که به راهنمایی نیاز دارند شامل مدیریت و تأیید هویت ایمن و همچنین راهنمایی فدرال در مورد استانداردهای پیدایش واکسن و داده های آزمایش است.

HIA همچنین HHS را به اجرای استانداردهای مبادله دو طرفه برای اطمینان از جریان داده ها بین ارائه دهندگان خدمات و آزمایشگاه ها فراخواند. این سازمان گفت ، استانداردهای فنی مانند توصیه های HIA می توانند اطمینان حاصل كنند كه این نوع كارتهای واكسن دیجیتال و گذرنامه ها دقیق باقی می مانند و می توانند از یك نقطه به نقطه دیگر به طور امن جریان داشته باشند.

 

ملاحظات اخلاقی:

پاسپورت واکسن به معنای مصونیت کامل در برابر ویروس کرونا نیست. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند افرادی که دارای آنتی‌بادی‌های پس از بهبود از کووید ۱۹ هستند، دوباره به این بیماری مبتلا نمی‌شوند (با توجه به جهش های ویروس) و در برابر کرونا مصون هستند.

موفقیت پاسپورت های سلامت دیجیتال به تأثیر واکسن ها بستگی دارد. اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا واکسن ها از شیوع Covid جلوگیری می کنند، به ویژه در برابر انواع جدید ، در اختیار است. هرچند تحقیقات در حال انجام است. سازمان بهداشت جهانی با احتیاط نسبت به کارتهای سلامت ، به مقامات و مجریان سفر گفته است که اثبات واکسیناسیون را به عنوان شرط سفرهای بین المللی معرفی نکنند.  سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: "این به این دلیل است که هنوز اثر واکسن در جلوگیری از انتقال واضح نیست و عرضه جهانی واکسن محدود و نابرابر است."

دکتر هری سورانس ، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه دوک ، گفت: "برای اینکه گذرنامه های واکسن یک ابزار عملی بین المللی باشد ، باید یک پلت فرم استاندارد وجود داشته باشد که از همه مرزها عبور کند - مانند سیستم گذرنامه فعلی."

WHO در حال کار با آژانس هایی از جمله انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی و سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی برای تهیه استانداردهای کارت واکسیناسیون دیجیتال است. این گزارش افزود که موقعیت آن در مورد مجوزهای بهداشتی "با بروزرسانی واکسن های موجود و جدید Covid-19" تکامل می یابد. "

البته ، بعد از آن ، پیامدهای اجتماعی ، حقوقی و سیاسی یک سیستم مبتنی بر دسترسی نابرابر جهانی به واکسن ها و فناوری وجود دارد. طبق اعلام WHO ، تقریباً 3.6 میلیارد نفر در سطح جهان نمی توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند و بیش از 1.1 میلیارد نفر به دلیل نداشتن گذرنامه، شناسنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی ملی قادر به اثبات هویت خود نیستند، اسناد دیجیتالی که وضعیت واکسن را نشان می‌دهد ممکن است نابرابری را افزایش دهد. و همچنین برای کسانی که تلفن هوشمند ندارند باید به سمت برگه‌های کاغذی حرکت کنیم.

درحال‌حاضر در برخی فرودگاه‌ها پاسپورت واکسن به‌طور آزمایشی به مسافران ارائه می‌شود اما نگرانی‌های بسیاری درباره دسترسی به گذرنامه واکسن برای همگان وجود دارد زیرا برخی افراد به راحتی امکان دسترسی به واکسن را ندارند و در واقع این امکان به یک قشر خاص جهان عمدتا در کشورهای پیشرفته تعلق می‌گیرد و کشورهای درحال توسعه و توسعه‌نیافته برای دریافت آن با محدودیت مواجه می‌شوند.در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به صورت داوطلبانه می باشد و ممکن است تعدادی از افراد به خاطر نگرانی از عوارض جانبی و به دنبال آن عدم اثر بخشی واکسن ها از تزریق واکسن خودداری نمایند. باتوجه به حجم واکسن در حال تولید، امکان اجرایی شدن این طرح به‌صورت فراگیر و جهانی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و احتمالا در سال ۲۰۲۱ امکان سفرهای بین‌المللی تنها برای کشورهایی که بیشترین میزان واکسیناسیون را برای جمعیت خود انجام داده، فراهم می‌شود و کشورهایی که امکان دسترسی به واکسن کرونا در کوتاه‌مدت برایشان فراهم نیست یا کشورهایی که اقدام به تولید واکسن بومی بدون تایید سازمان جهانی بهداشت می‌کنند اخذ پاسپورت کووید - ۱۹ و همچنین ویزای ورود به مقاصد دیگر با هدف گردشگری به تاخیر خواهد افتاد. با توجه به در دسترس قرار نگرفتن واکسن به‌طور همزمان در برخی کشورها برخی متخصصان پاسپورت سفر ایمن همان تست تشخیص کووید-۱۹ را برای شرکت‌های هواپیمایی و داشتن گواهی سلامت تا فراگیر نشدن واکسن کرونا برای سفرهای بین‌المللی کافی می‌دانند.

حتی با در دست داشتن گذرنامه های بهداشتی ، اقدامات فاصله اجتماعی باید برای مدت طولانی در جای خود باقی بمانند. همه نمی توانند واکسن بزنند و یا نمی توانند این واکسن را دریافت کنند و احتمال بروز انواع جدید بسیار زیاد است. تا زمانی که واکسن به طور جهانی در دسترس نباشد ، این بدان معناست که حتی نقاط داغ تعطیلات باید از تهویه مناسب مکان ها اطمینان حاصل کنند ، افراد از ماسک استفاده می کنند و همه به شستن دست خود ادامه می دهند.

گذرنامه واکسن به تنهایی ما را به حالت عادی نخواهد رساند. این فقط یک قدم کوچک به سمت بهبود ویرانی اقتصادی [در بخش گردشگری] است. گذرنامه یا تست منفی نباید بهانه ای برای انجام هر کاری باشد که من می خواهم. پس از رسیدن به هر کجا که می روم ، باز هم باید رفتار درست داشته باشم. زیرا اگر این کار را نکنیم ، فاجعه دیگری در انتظار ما است.

 

 

منابع:

Cnbc skift nytimes usnews fiercehealthcare fiercehealthcare- time fiercehealthcare -  donya-e-eqtesadddsafar jetnews  

 

 

نویسنده
نرگس پارسا

نرگس پارسا

فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات سلامت و علاقه مند به حوزه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و سلامت الکترونیک

مطالب پیشنهادی
پذیرش ۷ مقاله اساتید و دانشجویان وارستگان در چهارمین کنگره بین الملل سلامت همراه

پذیرش ۷ مقاله اساتید و دانشجویان وارستگان در چهارمین کنگره بین الملل سلامت همراه

مقالات دکتر فاطمه مقبلی و دکتر محمدرضا مظاهری حبیبی به عنوان نویسنده مسئول به همراه دانشجویان رشته تغذیه و رشته HIT در چهارمین کنگره بین المللی سلامت همراه که بصورت آنلاین و با رویکرد پاندمی کووید برگزار گردید، پذیرش شد.