آشنایی با منشور حقوق بیمار

1. بيمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب، مؤثر و همراه با احترام كامل را بدون توجه به عوامل نژادي فرهنگي و مذهبي از گروه درمان انتظار داشته باشد. 2. بيمار حق دارد محل بستري، پزشك، پرستار و ساير اعضاي گروه معالج را در صورت تمايل بشناسد.

1. بيمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب، مؤثر و همراه با احترام كامل را بدون توجه به عوامل نژادي فرهنگي و مذهبي از گروه درمان انتظار داشته باشد.

2. بيمار حق دارد محل بستري، پزشك، پرستار و ساير اعضاي گروه معالج را در صورت تمايل بشناسد.

3. بيمار حق دارد در خصوص مراحل تشخيص، درمان و سير پيشرفت بيماري خود اطلاعات ضروري را شخصاً و يا در صورت تمايل از طريق يكي از وابستگان از پزشك معالج درخواست نمايد به طوري كه در فوريت‌هاي پزشكي اين امر نبايد منجر به تأخير در ادامه درمان يا تهديد جاني بيمار گردد.

4. بيمار حق دارد قبل از معاينات و اجراي درمان اطلاعات ضروري در خصوص عوارض احتمالي و يا كاربرد ساير روش‌ها را در حد درك خود از پزشك معالج دريافت و در انتخاب شيوه نهايي درمان مشاركت نمايد.

5. بيمار حق دارد در صورت تمايل شخصي و عدم تهديد سلامتي آحاد جامعه طبق موازين قانوني رضايت شخصي خود از خاتمه درمان را اعلام و يا به ديگر مراكز درماني مراجعه نمايد.

6. بيمار حق دارد جهت حفظ حريم شخصي خود از محرمانه ماندن محتواي پرونده پزشكي، نتايج معاينات و مشاوره‌هاي باليني جز در مواردي كه براساس وظايف قانوني از گروه معالج استعلام صورت مي گيرد اطمينان حاصل نمايد.

7. بيمار حق دارد از رازداري پزشك و ديگر اعضاي تيم معالج برخوردار باشد لذا حضور باليني افرادي كه مستقيماً در روند درمان شركت ندارند موكول به كسب اجازه بيمار خواهد بود.

8. بيمار حق دارد از دسترسي به پزشك معالج و ديگر اعضاي اصلي گروه معالج در طول مدت بستري، انتقال و پس از ترخيص اطمينان حاصل نمايد.

9. بيمار حق دارد با كسب اطلاع كامل از نوع فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي بيمارستان كه بر روند سلامتي و درمان او مؤثرند تمايل و رضايت شخصي خود به مشاركت درماني را اعلام و يا در مراحل مختلف پژوهش از ادامه همكاري خودداري نمايد.

10. بيمار حق دارد در صورت ضرورت اعزام و ادامه درمان در ساير مراكز درماني، قبلاً از مهارت گروه معالج، ميزان تعرفه‌ها و پوشش‌ بيمه‌هاي خدمات در مركز درماني مقصد مطلع گردد.

نویسنده
زهرا نصیری

زهرا نصیری

فارغ التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان علاقه مند به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و استفاده از IT در مراقبت سلامت

مطالب پیشنهادی
مجوز قبلی الکترونیکی (ePA) چیست؟ (قسمت اول)

مجوز قبلی الکترونیکی (ePA) چیست؟ (قسمت اول)

مجوز قبلی یکی از ابزارهای ارائه دهندگان بیمه سلامت برای ارتقاء مراقبت های ایمن ، به موقع ، مبتنی بر شواهد ، مقرون به صرفه و کارآمد است. تحت نظارت متخصصان پزشکی ، مجوز قبلی می تواند مراقبت های نامناسب را با گرفتن مراقبت های ناامن یا کم ارزش و هدف قرار دادن مواردی که ممکن است مراقبت با آخرین شواهد بالینی سازگار نباشد ، کاهش دهد - هر دو می توانند به آسیب احتمالی بیماران و هزینه های غیرضروری منجر شوند.

منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان (FHIR)

منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان (FHIR)

جدیدترین استاندارد HL7 منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان HL7 FHIR ،( مخففFast Healthcare Interoperability Resources و به صورت fire به معنای آتش تلفظ می شود) است. هدف از مدل داده FHIR ، مطابق HL7 ، کمک به کاهش چالش های به اشتراک گذاری داده ها و قابلیت همکاری با " ساده سازی [اجرای] بدون از بین بردن یکپارچگی اطلاعات است.